Saturday, May 16, 2009

BuKaN XNaK ToLoNG "oRG KiTa"...


kali
ni ak nk bercakap ttg soal yg sensitip sket, iaitu berkenaan dgn "org kita". atau nk bahasa yg lbh mudah org malaYou a.k.a meLayu. cukup2 klise bila ak slalu dibahasakan dgn ayat, takguna jadi malayou kalau xnak tolong org malayou. ayat yg cukup sindir namun menjengkelkan bagi aku. sbb slalunya bila "org kita' yg mengatakan mcm tu pasti ada motif terselindung terutamanya utk menjaga isi perut sendiri sbb "org kita" kan terkenal dgn 'keikhlasan', 'wangi hati', 'adab sopan' dan sebagainya... fuh! berkias habess ak nih, ya la demi menjaga hati org kononnya. tapi bila hati sendiri, dipijak2 oleh "org kita" jugak huhuhu.

pedulilah apa yg "org kita" akan kata. dh muak dgn kata2 manis sampaikan yg bathil pun disangka baik sbb kebodohan "org kita" itu sendiri. bukannya x selalu "org kita" dipijak oleh "org kita" jugak, susah sgtkah nk mengaku kenyataan, walaupun pedih; truth is always the truth.

oraite, kali ni sengaja ak nk bagi alasan kenapa ak dah TAKKAN tolong "org kita" lagi especially dlm bisnes- sbb "org kita" mmg 'bijak' berniaga sampaikan ak naik muntah dengan 'kebijaksaan' mereka (note: ayat2 dlm '---', sila baca secara reverse psychology okay!)

"truth may hurt, but hurt is the taste of feeling..."
kes 1
-"org kita" kalau berniaga mmg rajin menipu. tp tipu kaw2 secara terang2an sampaikan bleh trace. apa kebodohnya "org kita" ni, mmg la dlm bisnes ada pusing2, tp xyah la sampai reveal benda2 tu. ni pun 1 hal, kalau "org mereka" leh tipu sampai juta2 dollar, "org kita" lak setakat ratus2 ja, tu pun dh berlagak mcm bagus!
- my father wat house renovation, then pakai la kontraktor "org kita" kononnya dgn alasan nk bantu perniagaan "org kita" la. last2 projek x jalan, then bagi mcm alasan2 kononnya next time leh siap. tp still gak amek masa berbulan2, even smua bahan dh beli. sejak tu hilang terus kepercayaan kitaorg kat kontraktor "org kita"; if pakai kontraktor "org mereka" kompem leh siap in just 2 weeks... see, "org kita" gak pandai menipu tp still menunjukkan kebodohan. sbb lepas tu sure xda sapa dh yg nk amek kontrak mereka, sedangkan "org mereka" leh untung selalu sbb byk job yg akan masuk.

kes 2
- "org kita" for sure mmg x pandai jaga hati customer. seriously, dude. cuba g kedai "org kita" leh siap layan x layan lagik tu. nak nak pulak kalau kedai tu ada tv, dok tercongok dpn tv tgk sinetron indon sedangkan customer dok ramai yg beratur. x kebodoh namanya tu, bukannya tv tu yg nk bayar kat diorg, customer la yg akan hulur duit beli barang, BODOH!

kes 3
- "org kita" kalau berniaga, yg tokey tu la yg paling besar kepala. leh plak dok berlagak boss kat kaunter, tau nk kira duit saja. sedangkan kedai tgh ramai org, xdanya dia nk pedulik. biaq customer menunggu, janji duit dlm cash counter tu tetap kena abes kira, then berangan la kaya raya (kononnya laa... x kaya2 jugakk!!). berbanding dgn "org mereka", tokey tu la yg paling byk wat kerja. siap layan customer elok2, pesan dlm 5minit, terus amek barang bayar kat kaunter. sbb tu la ak lagi ska g kedai "org mereka" coz lagi cepat dan x buang masa, then tokey2 dia la paling peramah mengalahkan staff. rasa mcm duit yg keluar kat kedai tu sgt berbaloi... lain sangat dgn "org kita"... tokey mcm sial!

kes 4
- "org kita" paling pandai dlm bab bersembang. berdekah2 sembangnya. sanggup x layan customer sbb bersembang saja. mcm la leh dpt projek berjuta2 dollar. last2 ke politik jugak terjunnya, bukannya dapat duit pun. ak cukup pantang bila guna khidmat "org kita", lagi banyak bersembang dr siapkan kerja. apakejadahnya bodoh "org kita" nih?
- smlm ak g expo "org kita", then tertarik ngan gerai komputer. tgh plan nk replace komputer, so kira cam kompem la, pulak tu gerai "org kita", berkobar2 support "org kita" beb! last2, tukang jaga gerai tu dok bersembang dgn kawan2 dia. lain2 staff tgh dok lepak kat kerusi malas. cess! mmg pemalas rupanya "org kita" ni. lama gak ak berdiri kat dlm gerai tu, x dilayannya ak. kalau x sah2 leh dpt cash rm 1k gerai tu. then ak fed-up terus blah sambil menyumpah2. aiseyy... sampai ke tahap itu ke bodohnya "org kita"?

kes 5
- lagi 1 pasal "org kita", diorg agak x bersungguh dlm wat keja. seriously, sgt2 lembab! ak pn x paham kenapa, sedangkan customer bersungguh2 nak bayar khidmat diorg.
- ak g servis keta kat kedai "org kita". huh! alasan support "org kita" la kononnya... baik giler ak nih, walaupun sering dikecewakan oleh "org kita". x serik2 gak. tp last2 ak gak yg bodoh. *toing! kena kat ak balik!* mcm yg ak agak, "org kita" mmg lembab, wat kerja mcm sial. nk ja ak guna kepakaran mekanikal ak, then fix sendirik keta tu. then amek spanar terus g ketuk kepala "org kita" termasuk la tokeynya yg mcm sial walaupun berserban seolah2 baik sgt. tp mulut tetap puaka! nak nak ak ambil mancis, then bakar je bengkel yg gah mcm proton servis tu walaupun servisnya totally hancuss! hahaha brutalnya ak... astaghfiruLlahalazimm...

so, apa alasannya lagi kalau ak mmg xnak tolong "org kita". bukannya ikhlasnya hati ini yg harus dipersoalkan, tapi sejauh mana kebodohan manusia yg akan dijadikan ukuran. cukup2lah asyik ditipu oleh "org kita", lebih pedih bila mengetahui kebenarannya. kalau nk tipu, biarlah sampai tidak tahu, dan itulah namanya bijaksana.

emm... bkn xnak tolong "org kita", tapi kebodohan mereka yg tidak layak ditolong!

maaf, sedikit emosi.
ak sygkan "org kita" dan masih terus percaya... ada "org kita" yg lebih baik...